I denne samtale undersøger vi librettoen som en selvstændig genre, der rummer en stor del af operaens væsen. Sammen med nye librettister og forfattere bevæger vi os mellem klassiske værker og nye operaer og ser nærmere på genrens krav, greb og traditioner: Hvordan skriver man en tekst, der både giver plads til musik og rummer en hel fortælling – og hvad kommer egentlig først? Hvordan samarbejder komponister og scenekunstnere om selve skriveprocessen? Og hvilke librettoer findes stadig derude, og venter på at blive skrevet?
Varighed: 45 minutter
Sprog: Dansk
Gæster:
Lea Marie Løppenthin
Forfatter og librettist, uddannet fra Forfatterskolen. Lea har udgivet både romaner og lyrik, senest Livet går over sine bredder og Løven og klagen. Hun skrev librettoen til operaen ‘Lisbon Floor’ , som blev opført under Copenhagen Opera Festival og vandt en Reumert som Årets Opera 2022.
Knud Romer
Forfatter, radiovært og foredragsholder. Knud har skrevet tekster til komponist Bent Sørensen, DR Børnekoret og Andreas Odbjerg og har de senere år arbejdet med librettoen som genre, med en særlig interesse for den som et selvstændigt litterært og dramatisk værk. Som romanforfatter har Knud høstet stor anerkendelse for Den som blinker er bange for døden, Kort over Paradis og Pigen i violinen.
Niels Rønsholt
Komponist, konceptkunstner og librettist. Niels’ værker spænder over operaer, sange og koncertmusik, ud fra en form for 'metodekomposition', hvori han fordyber sig i en musikalsk ide – fra romantik og chanson til country – og former samlede værker med konceptuel præcision. Heriblandt ‘Den sidste Olie’, der spillede på Copenhagen Opera Festival i 2022 og ‘Aftermath’, der skildrer et klassisk roadtrip gennem USA med byer, landskaber og fællesskaber i opløsning.
Fri entré |
Information | |
Scene | Politikens Boghal |
Tid | 18 aug / 16.30 |
Varighed | 45 minutter |
Entré | Fri entré |
Tre samtaler i Politikens Boghal | |
Er du opera-curious, men ved ikke, hvor du skal begynde? Eller er du hærdet Puccini-puritaner, der trænger til et friskt perspektiv? Så kom med ned i kaninhullet, når Politikens Boghal og Copenhagen Opera Festival inviterer med bag scenen og ind i nogle af operaens største og mindste gåder, greb og koder. Sammen med kunstnere og fagpersoner foretager vi tre nysgerrige nedslag i operaens verden: Hvad er det, der gør stemmen til et så særligt instrument? Hvad er forholdet mellem ord og musik, når en opera bliver til? Og hvordan ser operaens fremtid egentlig ud?
#1: LIBRETTOEN
| |
I denne samtale undersøger vi librettoen som en selvstændig genre, der rummer en stor del af operaens væsen. Sammen med nye librettister og forfattere bevæger vi os mellem klassiske værker og nye operaer og ser nærmere på genrens krav, greb og traditioner: Hvordan skriver man en tekst, der både giver plads til musik og rummer en hel fortælling – og hvad kommer egentlig først? Hvordan samarbejder komponister og scenekunstnere om selve skriveprocessen? Og hvilke librettoer findes stadig derude, og venter på at blive skrevet?
Varighed: 45 minutter
Sprog: Dansk
Gæster:
Lea Marie Løppenthin
Forfatter og librettist, uddannet fra Forfatterskolen. Lea har udgivet både romaner og lyrik, senest Livet går over sine bredder og Løven og klagen. Hun skrev librettoen til operaen ‘Lisbon Floor’ , som blev opført under Copenhagen Opera Festival og vandt en Reumert som Årets Opera 2022.
Knud Romer
Forfatter, radiovært og foredragsholder. Knud har skrevet tekster til komponist Bent Sørensen, DR Børnekoret og Andreas Odbjerg og har de senere år arbejdet med librettoen som genre, med en særlig interesse for den som et selvstændigt litterært og dramatisk værk. Som romanforfatter har Knud høstet stor anerkendelse for Den som blinker er bange for døden, Kort over Paradis og Pigen i violinen.
Niels Rønsholt
Komponist, konceptkunstner og librettist. Niels’ værker spænder over operaer, sange og koncertmusik, ud fra en form for 'metodekomposition', hvori han fordyber sig i en musikalsk ide – fra romantik og chanson til country – og former samlede værker med konceptuel præcision. Heriblandt ‘Den sidste Olie’, der spillede på Copenhagen Opera Festival i 2022 og ‘Aftermath’, der skildrer et klassisk roadtrip gennem USA med byer, landskaber og fællesskaber i opløsning.
Fri entré |
Information | |
Scene | Politikens Boghal |
Tid | 18 aug / 16.30 |
Varighed | 45 minutter |
Entré | Fri entré |
Tre samtaler i Politikens Boghal | |
Er du opera-curious, men ved ikke, hvor du skal begynde? Eller er du hærdet Puccini-puritaner, der trænger til et friskt perspektiv? Så kom med ned i kaninhullet, når Politikens Boghal og Copenhagen Opera Festival inviterer med bag scenen og ind i nogle af operaens største og mindste gåder, greb og koder. Sammen med kunstnere og fagpersoner foretager vi tre nysgerrige nedslag i operaens verden: Hvad er det, der gør stemmen til et så særligt instrument? Hvad er forholdet mellem ord og musik, når en opera bliver til? Og hvordan ser operaens fremtid egentlig ud?
#1: LIBRETTOEN
| |
© Copenhagen Opera Festival
© Copenhagen Opera Festival
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |