Hvad er det egentlig, vi hører, når et menneske åbner munden og synger? Hvad betyder ambitus og fuldregister? Kan man virkelig høre forskel på helt og skurk, blot på stemmen? Stemmen er på én gang det mest genkendelige og det mest gådefulde. Den rummer følelser, afslører sindstilstande og former andres idéer om os. En bro, et redskab, et råb om at blive hørt.
I denne samtale undersøger vi stemmen, både som organ, som musikinstrument og som almenmenneskeligt udtryk. Sammen med en eksperimenterende operasanger og en stemmeekspert dykker vi ned i stemmens mangfoldighed og ser på, hvilke stemmetyper der findes, hvordan man bruger sin stemme bedst, og hvordan forskellige stemmer bliver skildret og forstået.
Varighed: 45 minutter
Sprog: Dansk
Gæster:
Marcela Lucatelli
Komponist og sanger – og en af de mest kompromisløse stemmer på den eksperimenterende musikscene i Danmark. Hendes vokale udtryk bevæger sig frit mellem støj, skønhed, ekstrem teknik og rå umiddelbarhed, og hun bruger stemmen som både instrument og kropslig, kunstnerisk kraft. I samtalen vil Marcela give eksempler på sin vokale praksis og dele erfaringer fra et liv som professionel sanger og skabende kunstner.
Marcela præsenterer desuden koncerten Necromancy: Echoes of the Underworld på Festivalscenen under Copenhagen Opera Festival.
Erik Steinskog
Lektor i musikvidenskab ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet. Han forsker i musik fra det 20. og 21. århundrede med særligt fokus på opera og populærmusik, herunder afrofuturisme og stemmens æstetik. Hans arbejde kombinerer blandt andet perspektiver på køn, seksualitet og teknologi. Steinskog har skrevet om stemmens rolle i musikalsk performance og om forbindelser mellem lyd, krop og identitet.
Adam Simonsen
Musikformidler, producer og tidligere klarinettist i Det Kongelige Kapel, blæserkvintetten Royal Danish Winds og jazztrioen Royal Danish Jazz Trio. Som radiovært med over 400 timer on air, er Adam kendt for sin brede horisont og sin smittende begejstring. Adam har siden barndommen opfattet stemmen som “sit bedste våben”, og efter to operationer på sin stemme er han ikke i tvivl om, hvor vigtig den er for vores evne til at skabe forbindelser.
Steffen Jespersen
Prisvindende dansk kontratenor med speciale i barokmusik. Uddannet fra Det Kongelige Musikkonservatorium og Operaakademiet, var han den første kontratenor i Det Kongelige Teaters Young Artist Program. I 2023 blev han kåret til Årets Operatalent ved Copenhagen Opera Festival. Steffen har optrådt med førende barokensembler og i nyskrevne operaer samt turneret med Concerto Copenhagen. Ved siden af operakarrieren er han aktiv i satiregruppen MAGT.
Fri entré |
Information | |
Scene | Politikens Boghal |
Tid | 19 aug / 16.30 |
Varighed | 45 minutter |
Entré | Fri entré |
Tre samtaler i Politikens Boghal | |
Er du opera-curious, men ved ikke, hvor du skal begynde? Eller er du hærdet Puccini-puritaner, der trænger til et friskt perspektiv? Så kom med ned i kaninhullet, når Politikens Boghal og Copenhagen Opera Festival inviterer med bag scenen og ind i nogle af operaens største og mindste gåder, greb og koder. Sammen med kunstnere og fagpersoner foretager vi tre nysgerrige nedslag i operaens verden: Hvad er det, der gør stemmen til et så særligt instrument? Hvad er forholdet mellem ord og musik, når en opera bliver til? Og hvordan ser operaens fremtid egentlig ud?
#1: LIBRETTOEN
| |
Hvad er det egentlig, vi hører, når et menneske åbner munden og synger? Hvad betyder ambitus og fuldregister? Kan man virkelig høre forskel på helt og skurk, blot på stemmen? Stemmen er på én gang det mest genkendelige og det mest gådefulde. Den rummer følelser, afslører sindstilstande og former andres idéer om os. En bro, et redskab, et råb om at blive hørt.
I denne samtale undersøger vi stemmen, både som organ, som musikinstrument og som almenmenneskeligt udtryk. Sammen med en eksperimenterende operasanger og en stemmeekspert dykker vi ned i stemmens mangfoldighed og ser på, hvilke stemmetyper der findes, hvordan man bruger sin stemme bedst, og hvordan forskellige stemmer bliver skildret og forstået.
Varighed: 45 minutter
Sprog: Dansk
Gæster:
Marcela Lucatelli
Komponist og sanger – og en af de mest kompromisløse stemmer på den eksperimenterende musikscene i Danmark. Hendes vokale udtryk bevæger sig frit mellem støj, skønhed, ekstrem teknik og rå umiddelbarhed, og hun bruger stemmen som både instrument og kropslig, kunstnerisk kraft. I samtalen vil Marcela give eksempler på sin vokale praksis og dele erfaringer fra et liv som professionel sanger og skabende kunstner.
Marcela præsenterer desuden koncerten Necromancy: Echoes of the Underworld på Festivalscenen under Copenhagen Opera Festival.
Erik Steinskog
Lektor i musikvidenskab ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet. Han forsker i musik fra det 20. og 21. århundrede med særligt fokus på opera og populærmusik, herunder afrofuturisme og stemmens æstetik. Hans arbejde kombinerer blandt andet perspektiver på køn, seksualitet og teknologi. Steinskog har skrevet om stemmens rolle i musikalsk performance og om forbindelser mellem lyd, krop og identitet.
Adam Simonsen
Musikformidler, producer og tidligere klarinettist i Det Kongelige Kapel, blæserkvintetten Royal Danish Winds og jazztrioen Royal Danish Jazz Trio. Som radiovært med over 400 timer on air, er Adam kendt for sin brede horisont og sin smittende begejstring. Adam har siden barndommen opfattet stemmen som “sit bedste våben”, og efter to operationer på sin stemme er han ikke i tvivl om, hvor vigtig den er for vores evne til at skabe forbindelser.
Steffen Jespersen
Prisvindende dansk kontratenor med speciale i barokmusik. Uddannet fra Det Kongelige Musikkonservatorium og Operaakademiet, var han den første kontratenor i Det Kongelige Teaters Young Artist Program. I 2023 blev han kåret til Årets Operatalent ved Copenhagen Opera Festival. Steffen har optrådt med førende barokensembler og i nyskrevne operaer samt turneret med Concerto Copenhagen. Ved siden af operakarrieren er han aktiv i satiregruppen MAGT.
Fri entré |
Information | |
Scene | Politikens Boghal |
Tid | 19 aug / 16.30 |
Varighed | 45 minutter |
Entré | Fri entré |
Tre samtaler i Politikens Boghal | |
Er du opera-curious, men ved ikke, hvor du skal begynde? Eller er du hærdet Puccini-puritaner, der trænger til et friskt perspektiv? Så kom med ned i kaninhullet, når Politikens Boghal og Copenhagen Opera Festival inviterer med bag scenen og ind i nogle af operaens største og mindste gåder, greb og koder. Sammen med kunstnere og fagpersoner foretager vi tre nysgerrige nedslag i operaens verden: Hvad er det, der gør stemmen til et så særligt instrument? Hvad er forholdet mellem ord og musik, når en opera bliver til? Og hvordan ser operaens fremtid egentlig ud?
#1: LIBRETTOEN
| |
© Copenhagen Opera Festival
© Copenhagen Opera Festival
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |